@sprout.nl

bellen

Een wijziging van de Telecomwet voor zakelijk bellen maakt het sinds deze maand voor bedrijven makkelijker om van aanbieder te wisselen. Wordt het tijd voor een overstap? En wie zijn de nieuwlichters onder de belbedrijven?

 

Speakup mailde ons een lijstje van telco-uitdagers dat we je niet willen onthouden. Maar nog even de aanleiding: vanaf deze maand kan een zakelijke abonnee voortaan telecomcontracten te allen tijde kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand, net zoals in de consumentenmarkt al een tijdje gangbaar is. En net als eerder op die consumentenmarkt gebeurde, mag worden verwacht dat deze kleine vrijheid ertoe gaat leiden dat ook bedrijven vaker voor ‘wisselende contacten’ gaan.

En waarom ook niet? Een dure, inpandige centrale voor vaste telefonie en een apart zakelijk mobiel abonnement is al lang niet meer de enige optie voor zakelijke bellers. Via de cloud komen er steeds meer oplossingen waarmee bedrijven hun bereikbaarheid vergroten en de complexiteit tegelijk met de kosten verlagen. Grote telco’s bieden zulke hosted oplossingen diensten ook steeds vaker aan, maar voor technische innovaties en flexibel maatwerk kan het mkb ook terecht bij kleinere aanbieders.

Groei

En hun aantal groeit ongekend snel. Uit cijfers die het Britse marktonderzoeksbureau Cavell deze week vrijgaf, blijkt dat Nederland inmiddels ruim 60 jonge aanbieders telt van hosted voice-diensten ofwel telefonie via de cloud. Volgens Cavell neemt de koudwatervrees om telefonie via de cloud te laten verlopen, in rap tempo af: 1,1 miljoen mensen maakt op kantoor inmiddels gebruik van hosted voice diensten. Omgerekend is dit zo’n 15 procent van de totale markt voor zakelijk bellen.

Telefonie via de cloud is een snel opkomende markt die door de wetswijziging in een groeiversnelling kan raken, maar door de hoeveelheid aanbieders nogal gefragmenteerd is. Het maken van de beste keus voor een nieuwe telecomleverancier is daarmee voor bedrijven niet eenvoudig. In het woud van aanbieders lichten we 7 spelers uit die de kinderschoenen én kinderziektes zijn ontgroeid.

Voys

Een vrolijk stel belhamels noemen ze zich bij Voys. Dit bedrijf zonder managementlagen heeft al sinds 2005 als missie ‘de telecommarkt op zijn kop zetten’. Volgens eigen zeggen met maximale flexibiliteit voor (kleine) bedrijven: contracten die per dag opzegbaar zijn bijvoorbeeld. De klant bepaalt 24/7 via de cloud hoeveel telefoonaansluitingen benodigd zijn en hoe groot of klein de eigen bereikbaarheid is.

Voiceworks

Telefonie als legoblokken. Bel-oplossingen voor vaste telefonie worden bij Voiceworksmodulair aangeboden en kunnen dus al naar gelang de groei of krimp van een bedrijf worden vastgekoppeld en ontkoppeld. Voiceworks is een totaalleverancier en draait inmiddels al aardig wat jaartjes mee. Werkt via een netwerk van resellers, veelal ICT-bedrijven.

Belcentrale

Het draait bij Belcentrale minder om functionaliteit, dan om de prijs. Vooral interessant voor startende bedrijven. Belcentrale lonkt met kortingen bij het gefaseerd overstappen van een traditionele telecomaanbieder naar de Belcentrale-cloud.

Speakup

Oet Twente. Met kenmerkende Twentse nuchterheid biedt Speakup vaste en mobiele telefonie inéén aan via de cloud. Onderscheidend aan deze partij die al sinds 2003 meedoet, is de absolute focus op telefonische bereikbaarheid ‘zoals jij dat wilt’. Bij Speakup ontwikkelen ze in hun eigen lab telefonie-oplossingen waardoor uw telefooncentrale in de cloud zakelijk en privé herkent zodat je met één zakelijk toestel kunt bellen en altijd automatisch met het juiste nummer uitbelt of opneemt.

CallHosted

Het Dordtse CallHosted timmert via resellers aan de weg, met een groeiend marktaandeel tot gevolg. Ze zijn Cavell ook opgevallen, die de Dordtenaren noemt in hun deze week verschenen onderzoek naar de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. CallHosted is onder meer vast en mobiel geïntegreerd en alleen betalen voor wat je afneemt. Een samenwerking met T-mobile levert klanten van de laatste een aantal leuke voordeeltjes op, zoals gratis onderling bellen.

Kwebbl

Kwebbl werd geboren in de de cloud in 2013 en sindsdien in snel tempo uitgegroeid tot een ‘platform voor cloud communicatie’ en inmiddels ook actief over de grens. Hippe startup met dito ‘speak’. Zet het sterkst in op het eenvoudig beheren van belfunctionaliteiten via het (gepersonaliseerde) platform. Wie er als ondernemer geen been in ziet om ’s avonds op de bank het operationele en functionele beheer van de geïntegreerde mobiele en vaste telefonie te regelen, pakt de eigen tablet en logt in op het Kwebbl-platform.

Mtel

Mtel is vooral interessant voor bedrijven met dagelijks klantcontact en helpdesks. Slimme crossmediale oplossingen voor klantcontact via vaste en mobiele telefonie, maar ook websites en social media. Voor wie alleen een oplossing voor een verouderde telefooncentrale zoekt lijkt deze speler minder geschikt.

Uiteraard zijn er nog veel meer spelers op het gebied van Unified Communications en Voice over IP. Hier vind je bijvoorbeeld een overzicht.